O femeie din Iași a cumpărat o mașină de spălat de la Altex dar, după 6 luni, a reclamat că s-a stricat. Ce a urmat depășește orice imaginație

O femeie din Iași a cumpărat o mașină de spălat de la Altex dar, după 6 luni, a reclamat că s-a stricat. Ce a urmat depășește orice imaginație
SURSA FOTO: Pexels
Publicat: 19/08/2022, 11:54

O ieșeancă a cumpărat o mașină de spălat și, după câteva luni, a cerut schimbarea ei, pe motiv că nu mai merge bine, și chiar a sesizat și Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor. Adevăratul motiv al funcționării deficitare a ieși la iveală în urma expertizei cerută de instanță, în fața căreia a fost chemată femeia de către comerciantul amendată, susține acesta, pe nedrept.

Clienta magazinului Altex din Iași a reclamat că mașina de spălat Whirlpool nu mai funcționează corespunzător. Știa, așa cum a aflat la vânzare și cum arată și informațiile oficiale de pe site-ul comerciantului, că aici cumpărătorii beneficiază de garanția produselor achiziționate conform legislației în vigoare și politicilor comerciale ale producătorilor.

„Prin garanția comercială ai la dispoziție servicii de reparație gratuită din partea vânzătorului sau producătorului în baza certificatului de garanție emis. Garanţia de conformitate este garanția oferită de vânzător, conform legislației în vigoare. Este o perioada de timp între 6 luni și 2 ani prin care vânzătorul îți garantează că produsul vândut este conform cu specificațiile pe care s-a angajat că le vinde. Această garanție este independența de garanția tehnică/comercială. Poate fi mai mică, mai mare sau egală și nu face obiectul defecțiunilor tehnice. Comerciantul precizează că perioada de timp stabilită pentru remedierea reparației este de maxim 15 zile calendaristice de la dată la care cumpărătorul a adus la cunoștință vânzătorului lipsa de conformitate a produsului”, conform Altex.

Traseul plângerii

După mai bine de o jumătate de an de la achiziţia mașinii de spălat Whirlpool, femeia a reclamat că aceasta curge şi a devenit mult mai zgomotoasă, solicitând înlocuirea ei, după cum relatează jurnaliștii de la Ziarul de Iași.

În această etapă, ea a fost direcţionată către o unitate service, iar după trei zile un tehnician a constatat că garnitura hubloului era ruptă, fără a se stabili însă cauza problemei. Apoi, după încă o săptămână, femeia a fost informată că defecţiunea nu este acoperită de garanţie, iar reparaţia poate fi făcută contra cost.

Totuși, femeia sesizare deja Protecţia Consumatorului, ea solicitând în continuare înlocuirea produsului, nefiind de acord să plătească schimbarea garniturii. În această situație, CRPC a dispus aplicarea unui avertisment către Altex, obligând totodată societatea să-i restituie femeii suma de 1.185 lei, reprezentând preţul maşinii de spălat Whirpool.

Vânzătorul a contestat amenda, astfel că acest caz a ajuns în instanţă.

Ce au descoperit specialiștii

Potrivit sursei citate, conform legii, defectele unui produs, semnalate în cel mult şase luni de la achiziţie sunt considerate ca existând deja în momentul cumpărării, vânzătorul fiind ţinut responsabil. În cazul maşinii de spălat, termenul fusese depăşit cu o săptămână, acesta fiind unul dintre argumentele invocate de Altex în acţiunea sa. Dincolo de termenul de şase luni, până la expirarea garanţiei de doi ani, răspunderea ar fi aparţinut unităţii service, deci Altex ar fi fost sancţionată degeaba. În plus, consumabilele şi accesoriile, în care era inclusă şi garnitura hubloului, nu erau incluse în garanţie, deci înlocuirea sa nu era gratuită.

Magistraţii Judecătoriei Iași au dispus efectuarea unei expertize tehnice care să stabilească motivele pentru care garnitura hubloului cedase. Expertiza a arătat că o bucată din garnitura fusese ruptă, iar zona adiacentă prezenta urme străpunse pe toată grosimea ei, concluzionând că nu era vorba de o neconformitate a maşinii de spălat, ci cel mai probabil era rezultatul muşcăturii unui câine.

„În mod cert defectarea garniturii hublou nu este un defect de fabricaţie, deoarece a funcţionat o perioadă de câteva luni până la data apariţiei, cauza defectării fiind utilizarea necorespunzătoare a produsului, deoarece maşina de spălat a fost lăsată cu capacul deschis şi nesupravegheată. Defectarea s-a produs în stare de repaus, prin intervenţia unui animal domestic de casă ce a muşcat garnitura, rupând-o, partea ruptă fiind găsită pe marginea patului”, a precizat expertul. Concluziile acestuia au condus la verdictul judecătorilor, care au dispus anularea procesului-verbal de sancţionare a Altex.

Sentinţa a fost atacată de Protecția Consumatorilor, astfel că apelul a intrat pe rolul Tribunalului Iași, conform sursei citate.