• Publicat:
  • Actualizat:
Știri

Anul 2017, în kilometri de autostradă: câteva sute relansați pe hârtie, doar 15 puși în circulație

Anul 2017, în kilometri de autostradă: câteva sute relansați pe hârtie, doar 15 puși în circulație
Detalii pe Gândul.

În luna martie 2017, CNAIR SA a recepționat primii 15,4 km de autostradă din acest an, pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva – pe trei dintre secțiuni (A, B, C) și la Nodul Margina. Din decembrie 2015, aceasta a fost practic prima inaugurare a unui nou segment de autostradă și a făcut ca numărul de kilometri de șosea de mare viteză pe care se circulă acum în România să ajungă la 748, a comunicat recent CNAIR.

În luna noiembrie a acestui an au mai fost recepționați încă 8,7 km de autostradă, pe sectorul Gilău-Nădășelu. „Acest sector va fi însă deschis circulației doar anul viitor, după finalizarea lucrărilor începute tot în 2017 la podul care va traversa Someșul Mic, în continuarea A3, spre Câmpia Turzii. Lucrările la acest pod stagnau încă de la rezilierea contractului cu compania americană Bechtel, pe Autostrada Transilvania. Se estimează astfel că acest obiectiv va fi deschis circulației în luna august a anului 2018″, a menționat CNAIR.

În ceea ce privește lucrările la proiectele de autostrăzi aflate în execuție, CNAIR a obținut în 2017 cele mai importante progrese.

Dintre toate proiectele de autostrăzi aflate în construcție în acest moment, cel mai avansat este lotul 3 al autostrăzii Sebeș-Turda, care la ora actuală este aproape finalizat. „Pornite de la un stadiu de 65%, la începutul anului, lucrările au evoluat anul acesta cu 35%. Circulația pe acest lot ar fi putut fi deja deschisă dacă antreprenorul ar fi executat toate lucrările așa cum prevedea proiectul. Însă CNAIR SA a fost nevoită să amâne pentru luna ianuarie 2018 recepția la finalizarea lucrărilor pe acest lot, după ce comisia de pre-recepție a constatat la fața locului că există o serie de lucrări nefinalizate sau care nu au respectat proiectul tehnic. Din păcate, aceste probleme au făcut practic imposibilă recepția finală a lotului de 12,45 km, potrivit actualei legislații în domeniu”, a mai arătat CNAIR.

Lotul 4 al aceleiași autostrăzi a pornit de la un stadiu fizic al lucrărilor de 60% în luna ianuarie și a ajuns acum la 95%, înregistrând anul acesta un progres de 35%. Potrivit CNAIR, „inclusiv acest sector de autostradă urmează să fie recepționat anul viitor, după finalizarea tuturor lucrărilor”.

O evoluție semnificativă (32%) s-a înregistrat anul acesta și pe lotul 2 al autostrăzii Sebeș-Turda, unde stadiul lucrărilor a ajuns la 48%, față de 16%, în ianuarie 2017. CNAIR preconizează că și acest lot va putea fi deschis circulației anul viitor. „Pe aceste loturi de autostradă, contractele au fost semnate în anul 2014, iar evoluția medie anuală a lucrărilor a fost cuprinsă, până la inceputul anului 2017, între 16% și 22%”.

În continuare, „lucrările la lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva au evoluat cu 25% în 2017, pornind de la 48% în luna ianuarie și ajungând la un progres fizic de 73% la ora actuală. Acest lot putea fi mult mai avansat, dacă în anii anteriori ar fi fost soluționată problema peșterii cu lilieci de la Șoimuș, care a ținut practic în loc antreprenorul o lungă perioadă de timp”, a mai menționat CNAIR.

În ceea ce privește autostrada Brașov – Târgu Mureș – Cluj-Oradea, lucrările pe sectorul Ogra-Iernut au evoluat de la 0% la începutul anului, până la 36% în decembrie. Contractul a fost semnat în anul 2016. „Sectorul Iernut-Chețani, al aceleiași autostrăzi, a evoluat de la 0% la 20% anul acesta, iar sectorul Chețani – Câmpia Turzii a înregistrat un progres de la 0% la 5%. Aceasta în condițiile în care autorizațiile de construcție au putut fi eliberate pentru cele două sectoare abia în luna mai, respectiv luna noiembrie a acestui an, după eliminarea unor blocaje create în anii anteriori”, menționează CNAIR.

Lungimea însumată a acestor trei sectoare ale autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, depășește 37 de kilometri.

Tot pe autostrada Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, lucrările pe sectorul Ungheni-Ogra, cu o lungime de aproape 10 km, au progresat anul acesta de la 17% la 60%, înregistrându-se de la începutul anului 2017 o evoluție de 43 de procente. Contractul pentru acest proiect a fost semnat în ianuarie 2016, iar până în ianuarie 2017 progresase cu doar 17 procente.

Pe sectorul Gilău-Nădășelu, care la începutul anului înregistra un progres fizic de 87%, lucrările au fost deja finalizate și recepționate. Contractul pentru sectorul Gilău-Nădășelu a fost semnat în anul 2014, iar media anuală a lucrărilor, până la 1 ianuarie 2017, a fost de 29%.

Pe secțiunea București-Ploiești a autostrăzii București-Brașov, lucrările dintre nodurile rutiere de pe Centura București și de la Moara Vlăsiei au progresat de la 21% la 65%, după ce problemele care blocau proiectul au fost soluționate definitiv în luna iulie, astfel încât lucrările să poată continua la pasajul peste calea ferată București-Constanța. „Rata de progres a lucrărilor a fost de 44%, față de evoluția de doar 21 de procente calculate de la semnarea contractului, în luna februarie a anului 2016″, a precizat CNAIR.

Tot în acest an au fost modernizate și unele tronsoane de drumuri naționale, variante ocolitoare și poduri. Ca urmare a acestor investiții, pe 212 km de drum național se circulă începând din acest an în condiții sporite de siguranță și de confort, a arătat administratorul rețelei rutiere.

Printre tronsoanele de drum național reabilitate se numără DN 66 (între Rovinari și Petroșani), care de anul acesta oferă o legătură rutieră mult mai sigură între Oltenia și Transilvania, prin Defileul Jiului. Apoi, după o lungă perioadă de stagnare, care „a stârnit nemulțumiri justificate în rândurile cetățenilor”, a fost urgentată și încheiată anul acesta reabilitarea DN76 (între Șoimuș și Brad).

De asemenea, „reabilitarea DN56 (între Craiova și Galicia Mare) și DN18 (între Baia Mare și Sighetu Marmației), oferă mai multă siguranță și confort participanților la traficul rutier, începând din acest an. La acești km de drum național reabilitați se adaugă consolidările de pe DN16 și DN7, precum și construcția tronsonului 2 al Centurii Brașov”, a mai menționat CNAIR.

Potrivit aceleiași surse, „condițiile de siguranță și confort au crescut anul acesta și pe sectorul cuprins între A1și DN7 al Centurii București, după ce s-au încheiat inclusiv lucrările la pasajul care tranzitează apeductele Apa Nova, între km 57 și km 58. Practic, prin finalizarea acestor lucrări, întreaga Centură de Nord-Vest a Capitalei, este configurată acum la 4 benzi”.

Tot în acest an a fost finalizată consolidarea podului de la Aninoasa, pe DN66 A, a podului de la Nicolint, pe DN57 și a viaductului peste malul lacului Cozia, pe DN7.

Sunt, de asemenea, în derulare o serie de proiecte de drumuri naționale cu o lungime însumată de peste 480 km, a căror reabilitare „a cunoscut un progres important în anul 2017″. Astfel, potrivit CNAIR, anul acesta au înregistrat stadii de execuție a lucrărilor de reabilitare de peste 92%, respectiv 98%, cele două secțiuni ale DN 56 Craiova-Calafat, cu o lungime de aproximativ 84 de kilometri.

Și lucrările de reabilitare a trei secțiuni din DN 76, Deva- Oradea, cu o lungime de peste 184 de kilometri, au ajuns anul acesta la progrese cuprinse între 81% și 98%, ceea ce face posibil ca pe aceste sectoare să se poată circula în condiții net superioare, începând din 2018.

„Un progres notabil a fost înregistrat pe DN18, unde reabilitarea secțiunilor Moisei-Borșa, Borșa-Șesuri și Șesuri-Cârlibaba a ajuns acum la stadii fizice ale lucrărilor cuprinse între 50% și 70%, deși la începutul anului erau la stadii infime, cuprinse între 2% și 5%”, mai arată CNAIR.

Importantă este și evoluția de la 0% la 10% a lucrărilor de reabilitare pe sectorul Cârlibaba-Iacobeni a DN18. „Însumate, cele 4 sectoare ale acestui drum național, cuprinse între Moisei și Iacobeni, au o lungime de peste 88 de kilometri”, a precizat compania.

În 2017 a fost reluată sau continuată inclusiv construcția celor 9 variante ocolitoare noi, după ce au fost soluționate o serie de probleme care blocau proiectele. „Cu o lungime însumată de peste 100 km, sunt în fază de execuție a lucrărilor variantele ocolitoare ale localităților Caracal, Carei, Brașov, Săcuieni, Tecuci, Târgu Jiu, Bacău, Mihăilești și Târgu Mureș. Progresul fizic al lucrărilor la aceste proiecte este cuprins între 19% (Varianta de Ocolire a localității Mihăilești) și 99% (Varianta de Ocolire a Municipiului Brașov, tronsonul 2).

Tot în 2017 a fost reluată licitația publică pentru contractul Variantei Ocolitoare a Municipiului Bacău, care fusese reziliat în primăvara acestui an.

A fost, totodată, predat și amplasamentul pentru începerea construcției Variantei de Ocolire a Municipiului Satu Mare, cu o lungime de aproximativ 20 de km, obiectiv care acum se află în perioada de proiectare.

CNAIR SA a demarat în 2017 și o serie de acțiuni privind întreținerea autostrăzilor și a drumurilor naționale. În acest context „s-au executat anul acesta peste 4.827 km de marcaje rutiere, s-au montat 22.390 de indicatoate rutiere, au fost achiziționați și montați 30.208 metri liniari de parapeți New Jersey și 99.207 metri liniari de parapeți metalici. De asemenea, au fost montați experimental parapeți pe cablu, în localitatea Afumați.

CNAIR amintește și pregătirea pentru acțiunile de deszăpezire din iarna 2017-2018, care a constat în achiziționarea a 300.000 de tone de sare, semnarea tuturor acordurilor-cadru și subsecvente, inventarierea și verificarea utilajelor destinate acestor acțiuni.

La toate acestea acestea se adaugă, potrivit CNAIR, proiectele de circa 4 miliarde de euro lansate în 2017 în licitație publică de CNAIR SA și care reprezintă o premieră în domeniu, în ultimii 27 de ani. Prin lansarea unor licitații anul acesta, se deschide practic front de lucru pentru sute de kilometri de infrastructură modernă, care va fi construită în următorii ani.

Inchide