În data de 8 iulie 2025, postul de televiziune de stat CCTV 13 din China a difuzat o emisiune despre avioanele de vânătoare J-15T, care pot opera de pe portavioane. Emisiunea a inclus imagini din fabrica de producție a Shenyang Aircraft Corporation, dezvăluind mai multe avioane de vânătoare stealth J-35, aflate în stadii avansate de asamblare. Imaginile, care arătau cel puțin cinci sau șase fuselaje J-35, au confirmat, potrivit specialiștilor, că aeronava a intrat în producția de serie.
Avioanele vizibile în videoclip erau marcate cu identificatori precum „040070”, sugerând că aparțin celui de-al patrulea lot de producție și susținând afirmațiile că producția a avansat dincolo de statutul de prototip.
Analistul în apărare Andreas Rupprecht a identificat – potrivit armyrecognition.com – numerele de serie 61820 și 61821, operând cu Brigada 1 Aeriană a Forțelor Aeriene ale Armatei Populare de Eliberare (PLAAF), situată în Comandamentul Teatrului de Nord, lângă Shenyang.
Observatorii descriu J-10C, J-16, J-20 și J-35A ca formând o structură de forță PLAAF pe patru niveluri, optimizată atât pentru operațiuni defensive, cât și pentru cele ofensive. Se așteaptă ca PLAAF să prezinte aceste echipamente în timpul paradei militare planificate de China pe 3 septembrie 2025, care comemorează 80 de ani de la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial.
Parada va prezenta o gamă largă de sisteme, inclusiv arme hipersonice, platforme de război cibernetic și electronic, precum și aeronave cu și fără pilot. Rapoartele indică faptul că J-35A și alte platforme de a cincea generație au repetat deja pentru eveniment.
Pe termen lung, China intenționează să reproducă modelul său cu două avioane de vânătoare în programe de a șasea generație, Chengdu și Shenyang prezentând deja demonstrații de zbor în decembrie 2024.
J -35A este versiunea unui avion de vânătoare de a cincea generație, dezvoltat de Shenyang Aircraft Corporation (SAC) sub conducerea Aviation Industry Corporation of China (AVIC), bazat pe FC-31 Gyrfalcon.
După teste suplimentare au rezultat două variante: J-35, cu bază de transport pe portavion, și J-35A, cu bază terestră. J-35A a efectuat primul său zbor pe 26 septembrie 2023 și a fost prezentat oficial la Zhuhai Airshow din 2024, purtând însemnele PLAAF și numărul „75”, probabil făcând referire la cea de-a 75-a aniversare a Forțelor Aeriene.
J-35A este un avion de vânătoare stealth de greutate medie, cu două motoare, compartimente interne pentru arme, aripi trapezoidale, orificii de admisie fără deviere și caracteristici de suprafață care absorb radarul. Fuselajul are aproximativ 17,3 metri lungime și o anvergură a aripilor de aproximativ 11,5 metri, iar estimările plasează greutatea maximă la decolare între 25 și 28 de tone.
:format(webp):quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.gandul.ro%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2Fprofimedia-0934264203.jpg)
Macheta J-35A | Sursa foto – Profimedia Images
În paralel cu adoptarea de către Forțele Aeriene ale Armatei Populare de Eliberare a modelului J-35A, versiunea navală a aeronavei este integrată cu portavionul de tip 003, Fujian.
Estimările analiștilor din domeniul apărării sugerează că Fujian ar putea transporta până la 48 de avioane de vânătoare J-35, în timp ce portavioanele Liaoning și Shandong ar putea fi configurate să opereze până la 24 de avioane J-35 modificate fiecare, alături de variante J-15 adaptate pentru misiuni de război electronic.
Până în 2030, Marina Chineză ar putea opera o flotă de aproape 100 de avioane de vânătoare cu capacitate stealth, bazate pe portavioane. Această extindere s-ar putea extinde la alte platforme, cum ar fi nava de asalt amfibie Type 076 și viitorul portavion cu propulsie nucleară Type 004, cu facilități de antrenament și infrastructură de comandă conectată prin satelit care să susțină operațiuni cu rază extinsă de acțiune.
Intrarea în serviciu a modelului J-35A în cadrul Forțelor Aeriene Populare din SUA (PLAF) poziționează China, alături de Statele Unite, ca una dintre puținele națiuni care operează simultan două avioane de vânătoare distincte de a cincea generație.
Deși J-35 prezintă asemănări superficiale cu F-35-ul american, analiștii sfătuiesc să nu se presupună capabilități comparabile. J-35 are o configurație cu două motoare, stabilizatoare verticale duble și lentile Luneburg ventrale, care pot fi utilizate pentru a îmbunătăți vizibilitatea radarului în timpul operațiunilor în timp de pace.
Forma generală a fuselajului, designul cupolei și geometria duzelor motorului diferă substanțial de cele ale F-35.
:format(webp):quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.gandul.ro%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2Fprofimedia-0934264746.jpg)
Macheta J-35A | Sursa foto – Profimedia Images
Unii analiști au speculat că părți din dezvoltarea inițială a aeronavei ar fi putut beneficia de accesul la date restricționate din programul american Joint Strike Fighter.
Cu toate acestea, surse oficiale din China și Rusia prezintă în mod constant J-35 ca un sistem dezvoltat pe plan intern.
Indiferent de origini, introducerea J-35 reflectă o schimbare mai amplă în peisajul competitiv al producției de avioane de vânătoare avansate, unde China încearcă să se impună ca un furnizor major de aeronave stealth, inclusiv pentru țările care ar putea să nu aibă acces la alternative americane sau europene.
Drept urmare, mai notează armyrecognition.com, J-35 servește atât ca atu operațional, cât și ca instrument în strategia geopolitică a Chinei.
Citește și: