Industria jocurilor de noroc este în „fierbere” după ce a fost vehiculată în spațiul public intenția Guvernului României de a supraimpozita cu 40% câștigurile. Reprezentanții acestei industrii susțin că o astfel de decizie ar fi nu numai „nedreaptă”, ci și „disproporțională”. Impozitul minim pe câștig ar putea crește de la 1% la 10%, iar cel maxim ar ajunge la 40%.
Reprezentanții Federației Organizatorilor Jocurilor de Noroc (FEDBET) susțin că industria jocurilor de noroc din România este una dintre cele mai fiscalizate și reglementate industrii din mediul economic național.
Mai mult, aceștia afirmă că, atunci când se discută despre câștigurile obținute din jocurile de noroc, trebuie să se țină cont că un astfel de cîștig nu este un venit recurent, garantat sau previzibil, cum este salariul rezultat dintr-un contract de muncă.
Potrivit datelor disponibile public, taxele și contribuțiile anuale plătite de operatorii economici din domeniu se ridică la peste 1 miliard de euro anual, iar impactul pe orizontală al industriei de jocuri de noroc, este evaluat în prezent la aproximativ 3 miliarde de euro/anual.
Industria jocurilor de noroc este unul dintre cele mai drastic taxate domenii economice din România, un organizator de jocuri de noroc plătind impozite și taxe anuale cu aproximativ 400% mai mari decât un operator economic comun, spun reprezentanții FEDBET.
Aparenta scutire de la plata TVA a organizatorilor de jocuri de noroc este o temă care se rostogolește în spațiul public în mod recurent, de ani de zile, aproape de fiecare dată când se abordează tema creșterilor de taxe. În realitate însă, această concluzie este eronată și rezultă din neînțelegerea sau necunoașterea mecanismului specific de taxare a domeniului jocurilor de noroc.
Pe de altă parte mai explică aceștia, mecanismul TVA convențional nu se poate aplica în domeniul jocurilor de noroc.
TVA se calculează procentual prin raportare la venitul realizat de prestator, se specifică distinct pe bonul fiscal și se adaugă la acest venit, formând prețul final al serviciului sau produsului, suportat de consumator.
„Organizatorul de jocuri de noroc își poate determina venitul abia după ce distribuie premiile cuvenite participanților. Acest venit final este unul cumulat de la toți participanții, făcând imposibilă stabilirea și alocarea TVA individual pentru fiecare jucător (consumator final), așa cum prevede mecanismul convențional”, spun reprezentații FEDBET.
Societatea care organizează jocuri de noroc plătește anual impozite și taxe cu aproximativ 400% mai mari decât un operator economic din alt domeniu.
Dezbaterea este din ce în ce mai „aprinsă”, iar părerile pro și contra se intersectează într-un ritm alert.
În prezent, potrivit informațiilor obținute de Gândul, sectorul pariurilor sportive și a jocurilor de noroc are, probabil, cel mai înalt grad de conformare din țară. Gradul de colectare a taxelor specifice este de de peste 92%, cu mult peste media națională.
Totodată, orice diferență apare pana la o colectare absoluta, de 100%se acoperă chiar și în situația în care operatorul ar apela la procedura de insolvență, O.N.J.N. având posibilitatea să execute garanțiile constituite prin efectul legii.
În prezent, din păcate, piața neagră a jocurilor de noroc este într-o creștere galopantă, statul pierzând sume considerabile din taxare. În retail – agenții tradiționale anterior adoptării OUG 82/2023, prin care au fost majorate substanțial taxele – erau autorizate aproximativ 91.000 de slot-machines.
Jucătorii, spun sursele Gândul, sunt atrași de aceste platforme pentru că ofertele lor sunt sunt mult mai atractive decât cele ale operatorilor licențiați, deoarece își permit sa ofere cote net superioare fata de operatorii licențiați, neavând de plătit impozite si taxe.
Suplimentar câștigul net al jucătorului este egali cu ce vede pe ecran, jucătorul neachitând niciodată vreun impozit pe câștig. O.N.J.N. introduce toate aceste site-uri pe black list, lucrează îndeaproape cu Internet Service Providers și cu ANCOM pentru a bloca site-urile, însă majoritatea operatorilor nelicențiați dețin sisteme informatice atât de performante încât migrează constant pe platforme similare, combaterea acestora necesitând un efort instituțional conjugat si o abordare de genul atentat la economia națională.
Gândul prezintă, în context, situația colectării taxelor pe piața jocurilor de noroc – operatori de jocuri de noroc la distanță, pariuri în cotă fixă (landbased), sloturi (landbsed) și loterie.
NOTA REDACȚIEI – În cadrul documentelor, în rubrica destinată taxelor de autorizare, sunt contopite și taxele de licență.
Sursele Gândul din piața jocurilor de noroc afirmă că aplicarea unei cote TVA la jocurile de noroc ar trebui evitată.
„TVA-ul este o taxă pe consum, aplicată asupra valorii adăugate a bunurilor și serviciilor în fiecare etapă a producției și distribuției lor. Se aplică asupra unei baze de impozitare clare: prețul bunului sau serviciului.
TVA-ul este colectat de la consumator și plătit statului de către furnizor, iar jocurile de noroc nu se încadrează în acest mecanism standard.
Jucătorul nu cumpără un serviciu, ci pariază o miză pentru o potențială posibilitate de câștig.
În același timp, Directiva 2006/112/CE, art. 135: obligă scutirea de TVA pentru pariuri și jocuri de noroc. Articolul 401 permite aplicarea unor taxe speciale în locul TVA, ceea ce în Romania a existat încă din momentul in care jocurile de noroc au fost reglementate.
Curtea de Justiție a UE (CJUE) confirmă, de altfel, că aplicarea TVA este inadecvată jocurilor de noroc” au mai precizat sursele Gândul din piața jocurilor de noroc.
La nivel european, situația se prezintă în felul următor:
„Scutirea de TVA nu este o facilitate, ci decurge dintr-o imposibilitate tehnică și juridică. Si nu este o facilitate nici din perspectiva operațională, toate firmele din acest domeniu operand fără posibilitatea de a deduce TVA pentru bunurile si serviciile achiziționate in vederea desfășurării activității, TVA-ul fiind integral un cost.
TVA presupune existența unui serviciu clar prestat, ceea ce nu este cazul la jocurile de noroc. România respectă legislația europeană și aplică un sistem de impozitare alternativ adecvat. Activitatea este fiscalizată intens, doar că prin alte instrumente decât TVA”, au mai explicat sursele Gândul.
Reprezentanții industriei jocurilor de noroc susțin și că un alt pericol ar fi aplicarea unei taxe GGR (veniturile brute) comună, majorată substanțial.
„O astfel de taxă mărită substanțial va transforma piața neagră într-un adevărat paradis, mai ales pe fondul continuei sofisticări tehnologice a operatorilor de pe piața neagră si a lipsei de partea statului (situație cvasi-identica in toate statele UE) a unor sisteme informatice puternice și a unor resurse capabile să o combată.
Mai mult, aceasta nu poate fi posibilă întrucât nu dispunem de sistemele de monitorizare care să facă aceste interogări în timp real. Specificul taxelor la jocurile de noroc este că acestea se plătesc înainte, acesta fiind și motivul pentru care gradul de colectare este atât de bun”, au explicat sursele Gândul din piața jocurilor de noroc.
În ceea ce privește impozitul pe fiecare jucător, specialiștii din domeniu afirmă că, în România, jucătorii sunt impozitați foarte mult, mai ales cu privire la câștigurile ce depășesc un anumit prag.
„O impozitare suplimentară nu va face altceva decât să îi facă să migreze spre platformele nelicențiate, unde ofertele sunt mai bune și impozitarea jucătorului nu există”, avertizează aceștia.
Controversele declanșate de intenția Guvernului României de a supraimpozita jocurile de noroc au evidențiat, însă, și unele soluții care ar putea fi puse în aplicare, astfel încât să se ajungă la o variantă „de mijloc”, avantajoasă și pentru statul român, dar și pentru industria jocurilor de noroc/jucători.
Prin aplicarea unei taxe de autorizare de 23% la jocurile de noroc la distanță s-ar putea obține un venit suplimentar de aproximativ 74.000.000 lei/an.
Prin aplicarea unei taxe de autorizare de 23% la pariurile în cotă fixă s-ar putea obține un venit suplimentar de aproximativ 15.000.000 lei/an.
Prin aplicarea unei taxe de 2% din GGR, s-ar putea obține un venit suplimentar de aproximativ 150.000.000 lei/an.
Există, însă, și o altă variantă, potrivit specialiștilor din domeniu:
Prin majorarea taxei de joc responsabil de 500 de euro/slot inclusiv VLT, s-ar putea obține un venit suplimentar de aproximativ 125.000.000 lei.
Prin aplicarea procentului 80% – 20% ar mai fi realizate venituri suplimentare de aproximativ 25.000.000 lei/an
„Loteria deține slot-uri similare cu cele deținute de operatori. Acestea nu au taxe de autorizare, dar li se aplică o cotă procentuală. Această cotă este ușor de suportat de către Loterie întrucât este o taxare din ce se produce și nu prezintă un risc, așa cum este modelul de taxare la restul operatorilor.
O astfel de taxă îi permite statului să obțină în mod direct sumele de bani, fără să aștepte colectarea sub formă de dividende. Prin această taxă s-ar obține un venit suplimentar de aproximativ 50.000.000 lei/an”, au explicat specialiștii contactați de Gândul.
În ultimă instanță, există și alte 2 scenarii, dintre care unul care ar trebui evitat, potrivit specialiștilor.
Scenariul 1 – se permite exploatarea de slot-uri și în UAT sub 15.000 locuitori.
Scenariul 2 – NU se permite exploatarea de slot-uri și în UAT sub 15.000 locuitori.
Comparația este sugestivă, iar specialiștii susțin că nu ar trebui permisă exploatarea de slot-uri și în UAT sub 15.000 locuitori, chiar dacă veniturile ar fi considerabil mai mari.
CITEȘTE ȘI: