De la începutul invaziei la scară largă a Ucrainei de către Rusia, miliardarul Oleg Deripaska, care are legături strînse cu Kremlinul, a depus eforturi mari pentru a-și ascunde legăturile cu complexul militar-industrial rus. Totuși, o investigație realizată de The Insider a descoperit coexiunile sale cu companii care produc transportoare blindate de trupe (APC), vehicule de luptă pentru infanterie (IFV) și mașini blindate pentru Ministerul Apărării din Rusia (MAP).
Potrivit jurnaliștilor de la The Insider, Oleg Deripaska este de mult timp implicat în MAP, iar o anchetă anterioară a aceleiași publicații a dezvăluit că amanta și copiii nelegitimi ai fostului ministru al Apărării din Rusia, Serghei Șoigu, se bucurau de luxul avionului privat al lui Deripaska.
În luna aprilie a anului 2023, ministrul rus al Apărării de atunci, Serghei Șoigu, a vizitat Uzina de Construcții de Mașini Arzamas. Ghidul său a fost Alexander Krasovitsky, directorul uzinei.
Krasovitsky (gesticulând) i-a arătat lui Shoigu liniile de asamblare și atelierele de producție pentru vehiculele blindate APC și Tigr | Sursa foto – The Insider
MIC, unul dintre principalii contractori ai Ministerului Apărării din Rusia, a fost fondat de Oleg Deripaska, iar legăturile miliardarului cu fostul ministru al Apărării, Șoigu, par să se extindă dincolo de afaceri.
Informațiile obținute de The Insider au dezvăluit că fosta amantă a lui Șoigu, Elena Șebunova, împreună cu cei trei copii nelegitimi ai săi – Danila, Darya și Stepan – au folosit avionul privat al lui Deripaska pentru zboruri către Grecia, Emiratele Arabe Unite, Turcia și Italia.
Miliardarul rus Oleg Deripaska | Foto – Profimedia Images
După ce Rusia a invadat Ucraina și au apărut sancțiunile occidentale, a devenit din ce în ce mai incomod pentru Deripaska să acționeze ca proprietar oficial al unui producător de sisteme de apărare.
El a susținut, notează The Insider, că a ieșit din capitalul social al Companiei Militar-Industriale în 2019.
Cu toate acestea, investigația jurnalistică pune serios la îndoială această afirmație, deoarece pozițiile de conducere în cadrul mai multor companii implicate în producția de vehicule blindate sunt încă deținute de manageri legați personal de Deripaska.
Serghei Șoigu, secretar al Consiliului de Securitate al Federației Ruse, fost ministru al Apărării | Foto – Profimedia Images
Alexander Krasovitsky – care a condus vizita lui Șoigu la Uzina de Construcții de Mașini Arzamas – a folosit în trecut un e-mail corporativ găzduit pe domeniul gigantului din aluminiu Rusal. Rusal a fost fondat chiar de Deripaska și rămâne una dintre principalele sale resurse.
Vasyutin a lucrat la RUSAL Krasnoyarsk ca șef de departament, în 2014. Pe lângă Uzina de Construcții de Mașini Arzamas și Compania Militar-Industrială, alte întreprinderi aparținând aceluiași grup corporativ includ:
Vehicule blindate Tigr-M participă la parada militară de Ziua Victoriei din 9 mai | Foto – Profimedia Images
În 2024, compania a raportat venituri de 5,6 miliarde de ruble (aproximativ 71,2 milioane de dolari) — aproape dublu față de cifra din 2022.
Majoritatea companiilor din grup își ascund beneficiarii efectivi. Cu toate acestea, așa cum a dezvăluit The Insider, o declarație financiară din 2025 a Bryansk Arsenal îi menționează pe proprietarii finali ca fiind Svetlana Tsareva și Georgy Mazurkovsky. Atât Tsareva, cât și Mazurkovsky par a fi deținători nominali de active.
Înainte de a „achiziționa” activele de apărare ale Deripaska, Georgy Mazurkovsky a lucrat într-o frizerie, câștigând mai puțin de 20.000 de ruble (aproximativ 250 de dolari) pe lună, în timp ce Svetlana Tsareva era angajată la un spital din Dedovsk, lângă Moscova, cu un salariu lunar de 40.000 de ruble (puțin peste 500 de dolari).
Presupusa „vânzare” a afacerilor de către Deripaska este în mod clar o farsă, susține The Insider.
Tsareva și Mazurkovsky au devenit proprietari prin intermediul companiei Orlan JSC (АО «Орлан компани»), care a raportat venituri de 609 milioane de ruble din entitățile afiliate în 2022 și 476 de milioane în 2023 (7,79 milioane de dolari, respectiv 6,06 milioane de dolari, conform cursului de schimb actual).
Există și alte dovezi leagă aceste companii de „,miliardarul din culise”, Oleg Deripaska.
Dosarele instanțelor de arbitraj arată că, pe lângă Ministerul Apărării din Rusia, companiile legate de Deripaska lucrează și cu mai mulți contractori majori din domeniul Apărării din Rusia, printre care: NPO Electromashina (deținută de corporația de stat de apărare Rostec), NPO Strela (o filială a producătorului de armament de stat Almaz-Antey), Radiozavod JSC (Rostec), VTSKB Polyus JSC (Rostec), Sozvezdie Concern și Avtomatika Concern JSC .
Odată cu invadarea Ucrainei, Rusia a început testele de stat pentru noile vehicule de luptă cu roți, dezvoltate de companiile deținute de Oleg Deripaska, construite pe platforma „Boomerang” («Бумеранг»). Din 2022, vehiculele blindate Spartak, dezvoltate tot de firme aflate sub controlul Deripaska, au fost utilizate activ în luptă.
Deși miliardarul rus Oleg Deripaska a fost inclus pe mai multe liste de sancțiuni occidentale, companiile sale continuă să obțină venituri din exportul de bunuri către Europa.
Deripaska și-a început cariera în afaceri în anii `90, cu sprijinul omului de afaceri Mikhail Cherny – alias „Misha-Krisha” – și s-ar fi aflat sub protecția unei grupări de crimă organizată, Izmaylovskaya, alături de alți viitori miliardari precum Iskandar Makhmudov și Andrey Bokarev.
Ulterior, Deripaska a obținut și protecție politică. În 2000 s -a căsătorit cu fiica lui Valentin Yumashev, ginerele fostului președinte Boris Elțin și ulterior consilier al lui Vladimir Putin.
Foto colaj main – Profimedia Images
Citește și: