EXCLUSIV | Milionarul Umbrărescu renunță la contractul de proiectare și execuție al Centurii Bucureștiului – Lotul 4. Care sunt motivele invocate de omul de afaceri (DOCUMENT)

EXCLUSIV | Milionarul Umbrărescu renunță la contractul de proiectare și execuție al Centurii Bucureștiului - Lotul 4. Care sunt motivele invocate de omul de afaceri (DOCUMENT)
Publicat: 30/06/2022, 16:26
Actualizat: 30/06/2022, 17:29

Omul de afaceri Dorinel Umbrărescu a câștigat un contract consistent pentru proiectarea și execuția lotului 4 de pe Autostrada de Centură București, numai că milionarul s-a decis să renunțe la restul lucrărilor care urmau a fi executate.

Acest pas înapoi ar fi cauzat de costurile ridicate ale lucrărilor, susțin reprezentanții omului de afaceri. Contractul fusese obținut de Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade, iar lucrările ar fi trebuit să fie încheiate în 2024.

Printr-o adresă trimisă către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și către Direcția Regională de Drumuri și Poduri București (spre știință), reprezentanții Asocierii SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade solicită încetarea de comun acord a acestui contract, iar GÂNDUL prezintă informații ÎN EXCLUSIVITATE.

Executarea contractului, ”prea oneroasă” fără acoperirea creșterilor de costuri

Contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 4 de pe A0 Bucureşti Nord a fost semnat în luna mai 2020, iar termenul de realizare era de 30 de luni, din care 12 pentru proiectare şi 18 pentru execuţie, în timp ce garanţia era de 10 ani.

  • Lotul 4 are o lungime de 4,5 kilometri, între A2 Autostrada Soarelui şi DN 3 Pantelimon, iar valoarea lucrărilor se ridică la 312 milioane lei.
  • Pe semi-inelul nordic al Autostrăzii de Centură Bucureşti, din cele patru loturi sunt semnate contracte doar pentru două loturi: Lotul 2 DN 1 – DN 2 (19 km), respectiv lotul 4 A2 – DN 3 (4,5 km), ambele cu grupul de firme UMB aparținând omului de afaceri Umbrărescu.

Potrivit OUG nr. 64/2022, dacă nu este posibilă o ”reechilibrare contractuală”, atunci executarea contractului poate fi privită ca ”prea oneroasă”, iar părțile pot înceta contractul de comun acord, precizează reprezentanții Asocierii SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade încă de la începutul adresei transmise către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

”Nu aveam cum să prevedem că evoluția pieței va conduce la ineficacitatea Clauzei 48”

Reprezentanții Asocierii SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade spun și că invadarea Ucrainei de către Federația Rusă a avut ca efect negativ o criză majoră în regiunea Mării Negre.

Mai mult, inflația a ajuns la un nivel ”fără precedent în ultimii ani”, iar la momentul semnării contractului nu puteau fi anticipate toate aceste condiții care impietează asupra bunului mers al lucrărilor la Lotul 4 al Autostrăzii de Centură.

Vă rugăm să aveți în vedere faptul că un alt eveniment dintre cele identificate de Guvernul României ca motive declanșatoare ale crizei pe piața construcțiilor și blocarea implementării proiectelor de infrastructură, respectiv conflictul militar din regiunea Mării Negre, s-a declanșat abia la data de 24 februarie 2022, astfel încât efectele acestui eveniment nu sunt reliefate în indicii din Anexa 1 a OUG nr. 64/2022.

În plus, nici OUG nr.64/2022 și nici mecanismul Contractual de ajustare a prețurilor nu au în vedere inflația cu care ne confruntăm în prezent și, cu siguranță, nici agregarea acesteia cu efecte celor trei cauze ale crizei, identificate de Guvernul României în OUG nr.64/2022.

(…) Chiar dacă am ignora atât lipsa din aceștia a efectelor unei alte cauze a crizei, conflictul militar din regiunea Mării Negre, cât și efectele previzibile ale inflației cu care ne confruntăm și vom continua să ne confruntăm pe durata de execuție a lucrărilor, apreciem evident faptul că la momentul elaborării Ofertei subscrisa nu puteam anticipa efectele unor evenimente ce au intervenit ulterior, respectiv conflictul militar din regiunea Mării Negre și, cu atât mai puțin, efectele cumulate ale acestora, pe fondul unei inflații fără precedent în ultimele decenii.

(…) Raportat la mecanismul de actualizare a prețurilor, din Clauza 48 a Contractului și evoluția concretă a Indicilor de cost în construcții totali, realizați din perioada dintre data publicării anunțului de participare și data limită de depunere a ofertelor, subscrisa nu aveam cum să prevedem faptul că evoluția pieței, pe fondul crizelor succesive și suprapuse va conduce la ineficacitatea Clauzei 48 sau, altfel spus, că actualizarea prețurilor potrivit mecanismului Contractual nu va mai putea face față creșterilor de prețuri și, în special, a unor Materiale și bunuri absolut necesare edificării Lucrărilor”, se mai precizează în adresa transmisă de reprezentanții Asocierii SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade.

 ”Cota de profit nu acoperă costurile suplimentare de realizare a lucrărilor”

Reprezentanții Asocierii SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade precizează că se poate ”demonstra cu documente” o creștere ”insurmontabilă” a costurilor de execuție în cazul acestui contract, cifrele inițiale fiind acum complet depășite.

  • La data intrării în vigoare a OUG nr.64 /2022, restul lucrărilor care ar fi trebuit să fie executate aveau valoare de 312.633.554,09 lei, fără TVA.
  • Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade ar fi îndeplinit, de altfel, toate condițiile pentru ”ajustarea prețurilor”, numai că ”impactul financiar” este de doar 120.286.709, 16 lei fără TVA.
  • În același timp, susțin reprezentanții Asocierii SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade, creșterile de preț în ceea ce privește execuția acestor lucrări au un impact de 302.187.426, 30 lei fără TVA, ”fără a mai lua în calcul și efectele inflației cu care ne confruntăm și vom continua să ne confruntăm”.

Plecând de la astfel de considerente financiare, Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade menționează că executarea acestui contract a devenit ”excesiv de oneroasă”.

”Ca urmare, astfel cum se poate observa din analiza comparativă a calculelor privind valoarea restului de executat (…), executarea Contractului a devenit excesiv de oneroasă pentru subscrisa din cauza situațiilor imprevizibile (…), iar cota de profit, strict și limitativ prevăzută în Contract, nu permite acoperirea costurilor suplimentare efective de realizare a lucrărilor și de finalizare a implementării obiectivului de investiții”.

Milionarul Umbrărescu a câștigat și Lotul 2

Contractul pentru lotul 2 din A0 București Nord a fost câștigat tot de grupul de firme UMB. Acesta al doilea lot din A0 Nord a fost câștigat de Dorinel Umbrărescu după lotul 4, pentru care s-a semnat contractul în 2020.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis – pe 9 octombrie 2020 – adresele de comunicare a rezultatului procedurii de atribuire a contractului de ”Proiectare si Execuție Autostrada de Centura București km 0+000-km 100+900, Sector Centura Nord km 0+000-km 52+770, Lot 2: km 20+000-km 39+000”, în lungime de 19 km.

Ofertantul desemnat câștigător a fost Asocierea SC SA&PE Construct SRL – SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL.

  • Preţul este de 831.920.653,34 de lei fără TVA.
  • Durata contractului: 12 luni perioada de proiectare și 22 de luni perioada de execuție a lucrărilor.
  • Perioada de garanție a lucrărilor este de 10 ani.

Citește și: 

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase