Oamenii de știință de top avertizează cu privire la „viitorul teribil al extincției în masă” și la perturbarea climatului: „Deteriorarea mediului este infinit mai amenințătoare pentru civilizație decât Trumpismul sau COVID-19”

Oamenii de știință de top avertizează cu privire la „viitorul teribil al extincției în masă” și la perturbarea climatului: „Deteriorarea mediului este infinit mai amenințătoare pentru civilizație decât Trumpismul sau Covid-19” / Sursă FOTO: Shutterstock
Publicat: 14/01/2021, 10:09
Actualizat: 14/01/2021, 10:10

Într-un nou raport se susține că lumea nu reușește să înțeleagă amploarea amenințărilor reprezentate de pierderea biodiversității și de criza climatică. Potrivit unui grup internațional de oameni de știință, planeta se confruntă cu un „viitor teribil de extincție în masă, declinuri în ceea ce privește sănătatea indivizilor și perturbări climatice” care amenință supraviețuirea umană din cauza ignoranței și lipsei de acțiune. Specialiștii avertizează că oamenii încă nu au înțeles cât de gravă este problema biodiversității și a crizei climatice.

Cei 17 experți, inclusiv profesorul Paul Ehrlich de la Universitatea Stanford, autorul cărții „The Population Bomb”, și oameni de știință din Mexic, Australia și SUA, spun că planeta se află într-o stare mult mai proastă decât au înțeles majoritatea oamenilor – chiar și oamenii de știință, potrivit The Guardian.

„Scara amenințărilor la adresa biosferei și a tuturor formelor sale de viață – inclusiv a umanității – este de fapt atât de mare încât este dificil de înțeles chiar și pentru experții bine informați”, scriu autorii într-un raport din „Frontiers in Conservation Science”, care face referire la mai mult de 150 de studii care detaliază provocările majore ale lumii referitoare la mediu.

Civilizație umană se erodează constant

Întârzierea dintre distrugerea lumii naturale și impactul acestor acțiuni înseamnă că oamenii nu își dau seama cât de vastă este problema, potrivit raportului.

„Lumea are dificultăți în a înțelege magnitudinea acestei pierderi, în ciuda eroziunii constante a civilizației umane”, potrivit sursei citate.

Raportul avertizează că migrațiile în masă provocate de climă, mai multe pandemii și conflictele legate de resurse vor fi inevitabile dacă nu se iau măsuri urgente.

„Raportul nostru nu este o chemare la predare – ne propunem să oferim liderilor un «duș rece» realist al stării planetei, care este esențial pentru planificarea evitării unui viitor cumplit”, mai susțin autorii.

Abordarea enormei probleme necesită schimbări de amploare în capitalismul global, educație și egalitate. Printre acestea se numără și renunțarea la ideea de creștere economică perpetuă, stabilirea corectă a prețurilor externalităților de mediu, oprirea utilizării combustibililor fosili, limitarea lobby-ului corporativ și împuternicirea femeilor, susțin cercetătorii.

Un milion de specii, pe cale de dispariție în următoarele decenii

Raportul vine la câteva luni după ce lumea nu a reușit să îndeplinească obiectivul ONU pe biodiversitate – Aichi, creat pentru a stopa distrugerea lumii naturale, pentru a doua oară consecutiv guvernele nu au reușit să își îndeplinească obiectivele stabilite pentru o perioadă de 10 ani privind biodiversitatea. Săptămâna aceasta, o coaliție de peste 50 de țări s-a angajat să protejeze aproape o treime din planetă până în 2030.

Se estimează că un milion de specii sunt expuse riscului de dispariție, multe în doar câteva decenii, potrivit unui raport recent al ONU.

„Deteriorarea mediului este infinit mai amenințătoare pentru civilizație decât Trumpismul sau Covid-19”, a declarat Ehrlich pentru The Guardian.

„Creșterea maniacală este boala fatală a civilizației”

În „The Population Bomb”, publicat în 1968, Ehrlich a avertizat cu privire la iminenta expansiune a populației și criza foametei. Deși a recunoscut că anumite perioade de timp au fost greșite, el a declarat că susține mesajul fundamental al acestuia – creșterea populației și nivelurile ridicate de consum ale națiunilor bogate determină distrugerea.

„Creșterea maniacală este boala fatală a civilizației – trebuie înlocuită de campanii care fac ca obiectivele societății să fie echitabile și de bunăstare – să nu consume mai multă mâncare de timp junk”, a mai susținut acesta.

Populațiile mari și creșterea lor continuă determină degradarea solului și pierderea biodiversității, este unul dintre avertismele prezente în noua lucrare.

„Avem nevoie de schimbări sistematice mari și rapide”

„Dacă există mai mulți oameni înseamnă că se fabrică mai mulți compuși sintetici și materiale plastice periculoase, dintre care mulți contribuie la toxificarea din ce în ce mai mare a Pământului. De asemenea, crește șansele apariției pandemiilor care alimentează cursele din ce în ce mai disperate de obține a resurselor rare”, mai arată autorii studiului.

Efectele urgenței climatice sunt mai evidente decât pierderea biodiversității, dar totuși societatea nu reușește să reducă emisiile. Dacă oamenii ar înțelege amploarea crizelor, schimbările în politică și politici ar putea face față gravității amenințării.

„Principalul nostru punct este că, odată ce vă dați seama de amploarea și iminența problemei, devine clar că avem nevoie de mult mai mult decât acțiuni individuale, cum ar fi utilizarea mai redusă a plasticului, consumul de carne mai redus sau mai puține zboruri. Ideea noastră este că avem nevoie de schimbări sistematice mari și rapide”, a declarat pentru Guardian profesorul Daniel Blumstein de la Universitatea din California Los Angeles, care a contribuit la redactarea lucrării.

O femeie de 60 de ani, cu un aspect uluitor de tânăr, a câștigat un...
Gestul făcut de Alexandru Ciucu față de Alina Sorescu, după ce și-a ascuns relația paralelă...
FOTO. Ce frumoasă e iubita celebrului fotbalist! Poze hot cu manechinul
Replica ironică a unui general finlandez, după ce Rusia a amenințat că va trimite rachete...
Umilită din cauza listei de cumpărături! Ce a pățit Lili din Iași, după ce a...
Alimentul pe care Nadia Comăneci îl mănâncă zilnic, imediat cum se trezește. Dieta de nota...
Românii care se pot pensiona cu 5 ani mai devreme, din toamnă. Noua lege aduce...
Știrea momentului despre Iliescu! Breaking news!
Doliu la Casa Regală Britanică. Prințesa Beatrice a trecut prin clipe grele după ce primul...
Wow sau Bau? Cât de mult le-a schimbat operaţiile estetice pe vedetele din România
USR a depus plângere pentru grup infracţional organizat împotriva „caracatiţei lui Piedone”
Semnal CIUDAT de la o galaxie DIN APROPIERE! Cercetătorii din toată lumea l-au primit
INTERDICŢIE pe întreg teritoriul României. E deja în vigoare. Gestul banal de Paște
Cât costă cea mai ieftină înmormântare organizată de „Regina Întunericului”. Suma este accesibilă pentru toate...
Turistă sfârtecată de urs pe Transfăgărășan! Scosese mâna pe geam ca să...
Getuța Sterp, mesaj pentru urmăritorii care spun că prețurile produselor de la stână sunt scumpe....
Cansu Dere, motivul pentru care a luat o pauză de la aparițiile pe micile ecrane
BANCUL ZILEI. Polițistul la stomatolog: - Măseaua este moartă! Îi punem coroană?
Condamnarea pentru viol a lui Harvey Weinstein, anulată de o instanță din New York